Høsten er vakre farger og klar luft, men også forkjølelser og influensasesong. Kan du styrke immunforsvaret ditt ved å spise kosttilskudd, frukt eller grønnsaker? Det korte svaret er NEI.

Det er sunt å spise frukt og grønnsaker, og vitaminene du får gjennom kostholdet er viktige for stoffskiftet og helsen din. Når det gjelder dannelse av immunresponser som kan beskytte mot sykdom, har derimot vitaminer lite å bidra med.

Det som skjer i kroppen din når immunsystemet møter et nytt virus eller bakterie, er at det lager antistoffer og T-celler som gjenkjenner spesifikke deler på viruset eller bakterien. Neste gang du blir utsatt for samme virus eller bakterie, husker immunsystemet ditt hvordan dette viruset eller bakterien så ut, og hindrer det i å trenge inn i kroppen din. Dette kalles immunologisk hukommelse.

En vaksine inneholder svekket eller dødt materiale fra det viruset eller bakterien den skal beskytte mot. Konsekvensen er at immunsystemet kan danne immunresponser som er spesifikke mot akkurat dette viruset eller denne bakterien uten at du ble eksponert for risikoen ved sykdom.

Vitaminer ligner ikke på hverken virus eller bakterier, og kan derfor ikke gi deg beskyttende responser mot bakterier og virus.

Vitamin D og influensa

Det finnes noen personer som hevder at vitaminer kan erstatte vaksiner, og da er det som oftest A- og D-vitaminer som trekkes frem. D-vitamin er faktisk involvert i mange av immunresponsene som dannes som respons på infeksjoner, og det er flere vitenskapelige studier som viser at D-vitamin kan redusere forekomsten av influensa i grupper som har vitaminmangel. Det er likevel slik at når man sammenstiller resultatene fra flere forskere som har undersøkt influensa og D-vitaminer, ser man ingen effekt av D-vitamin på dannelse av de immunresponsene som beskytter mot influensa. De observerte effektene av D-vitamin er først og fremst er knyttet til økt motstandsdyktighet mot infeksjoner forårsaket av vitaminmangel. Her trengs det mer forskning, men la det være helt klart: den generelle beskyttelsen som man kan oppnå ved en sunn livsstil (med nok D-vitaminer) har ingenting å gjøre med den spesifikke og beskyttende immunresponsen mot influensa som kan dannes etter vaksinering.

Vitamin A og meslinger

Når det gjelder A-vitamin, vet vi at tilskudd av A-vitamin reduserer barnedødeligheten i områder hvor det er vitaminmangel (dette gjelder primært deler av Afrika og Asia). I disse områdene hvor A-vitaminmangel er dokumentert, anbefaler WHO derfor at A-vitamin gis som forebyggende behandling både mot diare og meslinger. Her er det man må holde tungen rett i munnen, for selv om det å gi A-vitaminer i disse områdene reduserer forekomsten av meslinger, reduserer denne behandlingen ikke dødeligheten av meslinger. Igjen ser vi altså at behandling med vitaminer er viktig for å øke generell motstandsdyktighet mot infeksjoner, men at de ikke kan danne beskyttende immunresponser mot meslingviruset.

Dannelse av immunresponser som faktisk kan beskytte deg mot sykdom krever at immunsystemet har møtt et tilsvarende virus eller bakterie tidligere gjennom vaksinering eller smitte, og derved kunnet danne effektive antistoffer og drepeceller. Vitaminer er godt for mye, men kan altså ikke trene immunsystemet ditt til beskyttelse mot virus og bakterier.

Dersom du ønsker å lese mer:

  1. Lee MD et al: Does vitamin D deficiency affect the immunogenic responses to influenza vaccination? A systematic review and meta-analysis. 2018, Nutrients 10(4). Pii:E409.
  2. Imdad A et al: Vitamin A supplementation for preventing morbidity and mortality in children from 6 months to 5 years of age. 2010, Cochrane Systematic Review.
  3. WHO: Vitamin A supplementation.

Skrevet av Gunnveig Grødeland

Illustrasjonsfoto av Trang Doan.

Spre kunnskapen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *